Fiskeolie er bedre end Krillolie – eller er det nu omvendt?

krillolie

Fiskeolie. Krillolie. Begge er kilder til de sunde omga-3 fedtsyrer, der bidrager til normal hjertefunktion, hjernefunktion og syn. Hvis begge er kilder til omega-3, kan man så sige den ene er bedre end den anden?

Vi har skrevet en del om fiskeolie og hvad det er. Men krillolie kender de færreste. Så fokus vil her være på krillolien. Lad os se på forskellene sammen, så det bliver lidt nemmere at tage et valg henne i supermarkedet.

 

Krillolie

Det er i første omgang godt at vide, hvad krill egentlig er. Krill kaldes også for lyskrebs, der minder lidt om rejer. Krill er det nogle hvaler spiser som føde.

Krill trives særdeles godt i koldt vand, hvorfor man finder en stor del af dem ved antarktisk. Da krill lever i det kolde antarktiske klima, bliver de nødt til at ”blødgøre” dem selv, for at kunne bevæge sig og svømme frit rundt.  Dette gør de ved at have et højere indhold af omega-3 end andre krebsarter.

Krill spiser plankton, og spiller derfor en vigtig rolle i det antarktisk økosystem. Ligesom levertran fra torsk har krill et højt niveau af vitamin A og E. Derudover findes der også antioxidanten astaxanthin, der kan beskytte fedtstofferne mod oxidering.

Fiskeolie kommer fra mange forskellige kilder. Skal du vælge en god fiskeolie, skal du gå efter dem der er lavet på sardiner og ansjoser. Disse er mindre fisk, der optager færre miljøgifte, har en kort livscyklus og kan fanges bæredygtigt.

Du kan bl.a. læse mere om fiskolier her, hvor vi har sammenlignet levertran med fiskeolie.

 

Den praktiske forskel

Krillolie bliver anbefalet af mange, med henvisning til dets øgede optagelighed, biotilgængelighed og effekt i forhold til fiskeolie. Dette henviser en række studier til (1, 2, 3). Dette skyldes at omega-3 fedtsyrerne i krillolie kommer i form af fosfolipider.

Vi bruger både triglycerider og fosfolipider til at opbygge celler. Men det er fosfolipid-formen, der gør den mere optagelig, da vores cellemembraner også i høj grad er lavet af fosfolipider.

Derfor kan vi optage fosfolipidet hurtigt og nemt, da omega-3 formerne EPA og DHA allerede er konverteret til fosfolipider (4). Triglycerider bruges også til celleopbygning, men optageligheden er ikke den samme. Men samtidig tyder andet på, at triglycerider optages i højere grad i vores væv og er sundere end krillolie (5).

I et studie viste det sig, at 1000 mg. fiskeolie svarer til godt 600 mg. krillolie (6).

Samme studie viste dog samtidig, at omega-6 fedtsyren arakidonsyre blevet øget, i gruppen der indtog krillolie. Dertil at der ingen signifikant forskel var i sænkningen af triglycerider eller kolesterol eller at optagelsen er bedre i mennesker.

 

Selvom krillolie tyder på at have favorable egenskaber, skal det bemærkes, at de langsigtede effekter og sikkerhed ved at indtage krillolie, er ukendte. Fiskeolie er blevet studeret i længere tid og i højere grad end krillolie, hvor der er godkendte anprisninger og kendte effekter.

Der er brug for mere forskning til at konkludere, om hvorvidt krillolie har tilsvarende, langvarige egenskaber.

 

Astaxanthin… hvad for noget?

Astaxanthin er en antioxidant der findes i Krill, og fremhæves ofte af denne grund. Astaxanthin er i hvert fald en stærk antioxidant i vitro (dvs. i laboratoriet, og ikke i mennesker) og der findes ikke meget litteratur om effekten i mennesker.

Noget tyder endda på, at astaxanthin ikke er særlig effektiv til at modvirke oxidativt stress: “Despite KO being rich in the antioxidant astaxanthin, lipid oxidation was not decreased and gene expression of antioxidant defense enzymes was not increased“.

Det er fordi det skal indtages i relativt høje mængder for at opnå en effekt, der overgår det man finder i krillolie. Vil du have astaxanthin, kan det købes billigt på nettet.

 

Det får du for pengene

Krillolie er særdeles dyrt. Selv i forhold til en fiskeolie af høj kvalitet

En standard krillolie du kan få i butikkerne, indeholder 250 mg. EPA og DHA pr. pille, hvor du betaler lidt over 15 kr. pr. gram. EPA og DHA.

Modsat, i en kvalitetsfiskeolie får du næsten 600 mg. pr pille, dvs. mere end dobbelt så meget, og du betaler godt 3 kr. pr. gram. EPA og DHA.

Så selvom krilloilie muligvis optages bedre, ca. 1,5 gange så godt, er krillolie stadig en dyrere forretning for dig.

 

Sammenfattende

  • Studierne på krillolie er sparsomme
  • Effekterne af fiskeolie er godkendte og langvarige
  • Krillolie er væsentlig dyrere end kvalitetsfiskeolie pr. gram EPA og DHA
  • Indholdet af omega-3 er væsentligt lavere i krillolie end i fiskeolie
  • Fosfolipider optages umiddelbart bedre end triglycerider, men ikke nødvendigvis bedre for din sundhed
  • Selvom krillolie optages bedre, betaler du uforholdsmæssigt meget for en bedre optagelighed
  • Der er intet galt med krillolie som sådan, men der er heller ikke nogen særlige fordele

 

Research

http://chriskresser.com/podcast-episode-ii-essential-fatty-acids-fish-and-fish-oil

http://chriskresser.com/the-definitive-fish-oil-buyers-guide

http://www.medscape.com/viewarticle/759467

http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Is-krill-more-effective-than-fish-oil-for-raising-the-omega-3-index

http://www.omegavia.com/krill-oil-vs-fish-oil/

http://www.omegavia.com/krill-oil-vs-fish-oil-2/

http://www.omegavia.com/krill-oil-misinformation/

http://www.marksdailyapple.com/krill-oil/#axzz3TF15PfyC

http://sund-forskning.dk/artikler/krill-olie/

http://www.livestrong.com/article/201557-what-is-the-difference-between-phospholipids-triglycerides/

 

Science

No statistically significant differences in changes in any of the serum lipids or the markers of oxidative stress and inflammation between the study groups were observed.

It has proven difficult to compare the bioavailability of krill oil (KO) vs. fish oil (FO) due to several of the characteristics of KO

Superior bioavailability has been suggested for phospholipid (PL) bound omega-3 FA in krill oil, but identical doses of different chemical forms have not been compared.

4 weeks of krill oil supplementation increased plasma EPA and DHA and was well tolerated

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24689485

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24098072

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25170991

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15656713

http://link.springer.com/article/10.1007/s11745-010-3490-4/fulltext.html 

Udgivet i Viden om fiskeolie Mærker: , , , , ,

DTU om harsk fiskeolie

Billigste og bedste fiskeolie

Læs her vores sammenligning af fiskeolier og se hvilken fiskeolie, der er den bedste fiskeolie, den billigste og den naturligste.
KLIK HER

Omega 3 mod smerter

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers